Plan scenariusza wg Blakea Snydera

2016-02-11 17.15.31

Przy rozplanowywaniu powieści stosuję się do porad Blakea Snydera. 

Wiem, że powinnam uważać, powieść i scenariusz to nie jest to samo, ale przynajmniej mam schemat, a to już więcej niż połowa sukcesu przy tworzeniu planu. No i jak dotąd nie trafiłam na lepsze narzędzie.

Dlatego będę wdzięczna za każdą podpowiedź.

A oto schemat Blakea Snydera (większość uwag, to moje swobodne interpretacje porad mistrza). Jeżeli chcesz wgłębić się w szczegóły oparte na scenariuszowych przykładach, polecam lekturę poradnika „Save the Cat”.

 

ACT I (TEZA)

OPENING IMAGE

W tym momencie czytelnik dowiaduje się o czym jest powieść i poznaje bohatera.

THEME STATED

Uważaj o czym marzysz! Główny bohater jeszcze tego nie wie, ale będzie to miało wpływ na jego dalsze losy.

SET UP

Przykuć uwagę czytelnika, przedstawić postacie z części A opowieści. Pokazać przykłady dlaczego bohater będzie musiał się zmienić, żeby wygrać.

CATALYST

Wcześniej pokazaliśmy jak wygląda świat bohatera, teraz trzeba ten świat zmienić.

DEBATE

W normalnym życiu wiemy, jak postąpić, gdy otrzymamy wiadomość o nieszczęściu. Nasz bohater przez kilkanaście stron musi potrwać w zawieszeniu. Kiedy już podejmie decyzję, przechodzimy do aktu drugiego.

ACT II

BREAK INTO TWO

Opuszczamy poprzedni świat (tezę), świat staje na głowie. To jest antyteza. To nie przypadki zmuszają bohatera do działania, on sam musi podjąć decyzję.

B STORY

Opuszczamy historię A. Pogadajmy o czymś innym, poznajmy kogoś nowego. To ta postać pozwoli przejść bohaterowi z aktu drugiego do trzeciego.

FUN AND GAMES

Tu nie musimy martwić się o to, co będzie dalej. Dopiero w połowie aktu drugiego wzrośnie stawka, na razie luzik. To serce opowieści. Materiał na zajawkę.

MIDPOINT

Koniec zabawy. Wracamy do opowieści. Bohater pojmuje, że odniósł fałszywe zwycięstwo, lub porażkę (jeżeli to zwycięstwo, to w kolejnym puncie, ALL IS LOST, bohater odniesie porażkę).

BAD GUYS CLOSE IN

Wróg się przegrupowuje. Bohater nie ma się do kogo zwrócić o pomoc.

ALL IS LOST

Nie ma nadziei. „Mentor” ginie, a bohater odrywa, że ma to coś w sobie. Wchodzimy w syntezę, nowy świat nowe życie…

DARK NIGHT OF THE SOUL

Co czuje bohater kiedy ziemia zawaliła mu się pod nogami? Bohater nie wie jak zareagować.

BREAK INTO THREE

Pojawia się rozwiązanie, najczęściej dzięki postaciom ze historii B. Bohaterowie A i B spotykają się, aby wprowadzić w życie plan.

FINAL

Nauka zostaje wprowadzona w życie. Bohater nie tylko zwycięża, ale i zmienia świat.

FINAL IMAGE

Przeciwieństwo sceny otwarcia, dowód na to, żr w bohaterze dokonała się przemiana.

Do napisania.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *